Vanliga frågor

Hur går ett bilköp till?

Vi börjar med att hitta en bil som passar dina önskemål, kanske har du redan hittat en som verkar intressant? Har du möjlighet att åka och titta samt provköra bilen är det givetvis bäst, men många av våra kunder har lång resväg och väljer därför att ringa eller maila oss för att få svar på sina frågor. Är bilen enligt dina önskemål reserverar du den med en handpenning och kommer tillsammans med din försäljare överens om ett leveransdatum. De flesta av våra bilar är helt leveransklara vilket betyder att de kan köras hem direkt. Din säljare ser till att bilen är ägarbytt, påställd och försäkrad innan den lämnar butiken.

Kan jag reservera en bil hos er?

Ja, men vi har tyvärr ingen möjlighet att reservera bilar utan en handpenning eftersom samma bil ofta har fler intressenter. Vid reservation med handpenning går du först igenom bilens skick, tillbehör, historik etc. tillsammans med din försäljare. På detta sätt minimerar vi risken för tråkiga överraskningar på plats, och du kan känna dig trygg med den bil du valt att reservera.

Tar ni inbyten?

Ja, vi byter främst in bilar som vi kan vi sälja vidare på våra egna anläggningar. 
I vissa fall kan vi även ombesörja omplacering utav äldre, defekta, importerade eller tidigare taxiregistrerade bilar, kontakta vår inköpsavdelning eller din säljare för att veta mer om hur du gör med just din bil.   

Vilka biltillbehör får jag med i mitt köp?

Eftersom vi säljer begagnade bilar skiljer sig medföljande tillbehör och utrustning åt för varje bil. 
Lösa tillbehör så som extra nycklar, instruktionsböcker, insynskydd, reservhjul etc. medföljer ofta men inte alltid. Det är alltså viktigt att du som kund frågar din säljare om den utrustning som är viktig för just dig. De lösa tillbehör som medföljer bilen förvaras oftast i bilen.

Hur är bilarna servade?

Vi vill sälja bilar med fullgod servicehistorik. Därför kontrolleras bilarnas tidigare servicetillfällen och vi ser till att bilens servicedokumentation medföljer vid köpet. Hur en bil skall servas är olika för olika bilmärken och också för olika typer av motorer, därför är det viktigt att tänka på att de flesta bilarna är servade på olika sätt och med olika intervaller. 
Nu blir det allt vanligare med elektroniska serviceböcker vilket betyder att bilarnas tidigare servicestämplar ersätts med digital servicedokumentation som sparas hos verkstäderna, denna typ av dokumentation får man vid förfrågan.  Fråga din försäljare om servicedokumentation och historik gällande just din bil. För kompletta arbetsspecifikationer bör du vända dig till den verkstad som utfört arbetet.

Är bilarna skattade?

Alla våra bilar är avställda och ställs på innan leverans, därför kan du som kund komma att betala en påställningsavgift eller den kvarvarande skatten när du tar över ägandet. Fråga din försäljare om du vill veta vad som gäller för just din bil.

Är bilarna besiktigade?

Våra bilar besiktigas alltid om de befinner sig i sin besiktningsperiod.

Hur betalar jag?

Hos oss betalar du främst med Visa/Mastercard*, swish, bankgiro eller med en bankkontoöverföring. 
Vi har konton hos de flesta stora bankerna vilket tillåter snabba och trygga överföringar.
*Vi förbehåller oss rätten att neka vissa kreditkort, t.ex. Amex samt Diners. Vid betalning med godkänd kreditkortstyp 
tillkommer en avgift.

Kan ni sälja min bil åt mig mot betalning(s.k uppdragsförsäljning)?

Uppdragsförsäljning är ett affärssätt vi främst tillämpar mot företag. 
Vi kan i undantagsfall även sälja relativt nya privatägda bilar. Kontakta vår inköpsavdelning för att veta vad som gäller för just din bil.

Utfärdar ni värderingsintyg?

Nej. Värderingsintyg är enbart giltiga om de utfärdats utav en märkesåterförsäljare.

Köper ni in alla bilar?

Vi köper i huvudsak inte bilar som är äldre än 10 år eller har gått över 20.000 mil, 
inte heller bilar som är importerade eller har varit registrerade som Taxi. Kontakta vår inköpsavdelning vid frågor om just din bil.

Varför testar ni bilen?

Din bil testas för att vi skall kunna säkerställa bilens skick och hitta eventuella åtgärdspunkter som bedöms vara relevanta för bilens säljbarhet och värde.

På vilka utav era anläggningar kan jag sälja min bil?

Vår inköpsavdelning finns i vår butik i Järfälla men vårt mål är att du skall kunna sälja din bil på alla våra anläggningar inom kort. Kontakta vår inköpsavdelning om du vill sälja din bil på någon utav våra andra anläggningar. Inköpsavdelningen: 0702452889 inkop@riddermarkbil.se .

Behöver jag boka tid?

Vill du sälja bilen på någon utav våra anläggningar rekommenderar vi att du ringer innan du kommer, för att vara säker på att behörig personal finns på plats.

Jag har accepterat ert bud, vad gör jag nu?

Din värderingsman hänvisar dig till närmsta butik med inköpsmöjligheter. Där testas din bil och du får träffa våra medarbetare. OBS: Öppettider för test i Järfälla är vardagar 09.00-17.30. 
Vill du sälja bilen direkt efter utfört test är det viktigt att du tar med allt som tillhör bilen, så som registreringsbevis och lösa tillbehör som extra däck, dragkrokar, serviceböcker etc. Du skall också kunna visa legitimation. Ägs bilen du säljer utav någon annan behöver vi en giltig fullmakt.

Vad kostar det att få sin bil testad och värderad?

Vår värderingstjänst är helt kostnadsfri, likaså våra fordonstester.

Vad händer om ni hittar brister på min bil?

I det fall din bil har brister tar vi fram kostnadsförslag för åtgärd utav dessa. 
Kostnaden dras sedan av vårt givna bud. Givetvis informeras du om detta och får själv bestämma om du vill fortsätta med försäljningen eller ej.

Får jag alltid priset ni erbjuder?

Är din bil korrekt beskriven står vi alltid för vårt bud. 
Därför är det viktigt att du beskriver din bil så noggrant som möjligt och informerar våra värderingsmän om t.ex. borttappade extranycklar, repor, skador eller dåliga sommardäck. 
På så sätt slipper vi överraskningar när din bil testas, och du kan vara säker på att vi står för vårt bud.

Jag vill privatleasa en bil hos er, är det möjligt?

Nej. Då vi enbart säljer begagnade bilar har vi ingen möjlighet att erbjuda leasing för privatpersoner.

Hur fungerar leasing?

Att som företag leasa sin bil är på många sett ett mer ekonomiskt alternativ än att faktiskt köpa en. Med leasing belastas inte företagets balansräkning och leasinghyran är dessutom avdragsgill.
Generellt är momsen inte avdragsgill om du köper en företagsbil med vanlig avbetalning, leasar du bilen istället kan ditt företag dra av 50 procent av momsen på leasingavtalet. 
För dig som bedriver en verksamhet där bilen är en avgörande för din verksamhet, t.ex. persontrafik eller biluthyrning är momsen dessutom helt avdragsgill på alla bilar inom den delen av verksamheten.
Våra försäljare hjälper dig att hitta en bil med avdragbar moms samt ett leasingupplägg som passar just din verksamhet.

Kan man betala räntefritt?

Vi kan i vissa fall erbjuda räntefri avbetalning. Kontakta våra försäljare för mer information.

Går det att köpa bilen utan kontantinsats?

Väljer du att finansiera din bil med ett privatlån behövs ingen kontantinsats, 
dock kan privatlån inte tas på lika höga summor som vanliga bilfinanser. Våra försäljare kan hjälpa dig med olika finansieringsförslag.

Hur lånar jag pengar via er?

Vi samarbetar med flera av landets största finansieringsbolag och banker, detta gör att vi kan erbjuda olika typer av avbetalning på alla våra bilar. 
Din säljare hjälper dig med olika finansieringsförslag och gör sedan en kreditprövning. 
Vid godkänd kreditprövning signerar du bankens avtal och betalar kontantinsatsen på plats.
Finansieringsbolaget skickar sedan en avbetalningsfaktura varje månad direkt till dig.  

Vår bil står inte i Stockholm, hur löser vi det?

Vi har ett samarbete med Eurotransport. De hämtar upp bilar i hela Europa och kör dem till oss. Det enda vi behöver veta är en hämtningsadress, en kontaktperson och ett mobilnummer till denne. Sedan hämtar vi upp bilen snabbt och enkelt.

Hur gör vi med restskulden på leasingbilen?

Vi löser alla restskulder med alla leasinggivare. Detta måste göras eftersom vi måste registrera bilen på oss först innan vi säljer/levererar bilen till köparen. Detta är viktigt ur garantisynpunkt då det är Riddermark bil AB som står för garantierna på den begagnade bilen.

Kan vi själva lämna bilen hos er?

Självklart! Ni kan själva lämna in bilen på någon av våra 5 butiker i Stockholm.

Om det är skador på bilen – hur löser vi detta?

Vi testar samtliga bilar som kommer in till oss innan försäljning. Är det skador som påverkar bilens trafiksäkerhet måste de åtgärdas. Är det andra skador så lagar/åtgärdar vi dem till självkostnadspris efter vi kommit överens om vilka skador som behöver åtgärdas. Vi gör oftast ”smart repairs” eftersom detta är en lönsam investering.

Hur lång tid brukar det ta att sälja bilen?

Vi säljer ca. 30% av alla nyinkomna bilar inom 3 dagar. Genomsnittsbilen står till försäljning i 16 dagar.

Hur håller vi koll på alla våra egna bilar?

Ni får ett eget inlogg till vårt bilhanteringssystem – RiDe. På detta sätt kan ni själva gå in och se översiktbilder och historik eller gå in i detalj på den enskilda bilen. Systemet är fullständigt transparent och ni har full överblick och aktuell status i realtid på era bilar.

Måste vi binda upp oss med skriftligt avtal?

Nej. Om ni efterfrågar ett avtal med oss – så skriver vi ett. De flesta av våra kunder har vi kvar av den enkla anledningen att de är nöjda med samarbetet. Det är väldigt enkelt: Det bygger på förtroende och att bägge parter är nöjda med samarbetet. Skulle man av någon anledning vilja byta så skall det vara enkelt att göra det.

Om inte bilen blir såld – vad gör vi då?

Självklart finns det bilar som är mer svårsålda än andra. Förklaringen till detta varierar kraftigt, men oftast är det något som avviker från ”det normala” som gör en bil svårsåld. Vi är experter på detta och när detta inträffar så tar vi upp en dialog med uppdragsgivaren. Vi informerar och kommer med konkreta förslag på de åtgärder vi kan göra. Naturligtvis kan vi köpa in bilen för att kunden skall slippa vidare problem.

Jag har nyligen köpt en bil och den verkar inte fungera som den skall, vad gör jag?

Kontakta din säljare om du misstänker att bilen inte fungerar som den skall.
Då du oftast har garantier via oss är det viktigt att vi blir informerade om ev. misstankar eller problem så tidigt som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Jag har nyligen köpt en bil och inser att det saknas tillbehör (t.ex. reservhjul, insynsskydd etc.)

Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet och kontrollerar vilka tillbehör som medföljer innan köpet görs och du kör hem. 
Eftersom vi enbart säljer begagnade bilar är det inte alltid det medföljer t.ex. reservhjul eller insynsskydd.

Jag har nyligen köpt en bil men jag står ännu inte som ägare, vad gör jag?

Ibland kan det dröja några arbetsdagar innan du står som ägare på din nya bil, i dessa fall ser vi till att bilen är försäkrad under tiden vilket gör att du kan köra som vanligt tills ägandeskapet registrerats. 
Kontakta din säljare direkt om du upplever att det gått lång tid och du fortfarande inte registrerats som ägare.

Jag har nyligen köpt en bil och idag upptäckte jag en repa eller annan estetisk skada, vad gör jag?

Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet efter repor eller dyl. innan köpet görs och du kör hem. 
Eftersom vi enbart säljer begagnade bilar är det vanligt förekommande med mindre repor eller dyl. som bedömts bero på normalt slitage. Vi kan med andra ord inte ta hänsyn till estetiska defekter efter leverans av din bil.